Pers

Persberichten 2022


Nieuwe kunstinstelling in M4H Rotterdam
Brutus ontwaakt
Tentoonstelling: Peter Koole - Nothing But The Truth
Persbericht: Ode aan het vermoorde vrije woord
Persbericht Wild Summer of Art Part I
Eerste editie Wild Summer of Art toont 180 Rotterdamse kunstenaars – Eerste editie Wild Summer of Art toont 180 Rotterdamse kunstenaars
De eigenwijze variant van de jaarlijkse Royal Academy Summer Exhibition


Van 1 juli t/m 4 september 2022 vindt de eerste editie van Wild Summer of Art plaats. Een enorme expositie met geselecteerd jong talent en gevestigde namen met nieuw werk van in totaal 180 kunstenaars. Wild Summer of Art biedt een overzicht over de stand van nu. Bezoekers kunnen de geëxposeerde werken kopen, rechtstreeks van de kunstenaar. Afhankelijk van de resultaten zal Wild Summer of Art een terugkerend jaarlijks evenement worden vergelijkbaar met de Summer Exhibition in de Londense Royal Academy.

Wild Summer of Art vindt plaats in Brutus; het complex met diverse werk- en tentoonstellingsruimtes in het Rotterdamse Merwevierhavengebied. De werken worden getoond in alle ruimtes: van het gangenstelsel in de Ruïne tot in de 12 meter hoge Kathedraal zaal. Voor deze overzichtstentoonstelling laten de in totaal 180 kunstenaars een enorme diversiteit aan disciplines en materialen zien. Wild Summer of Art toont een zorgvuldig samengestelde dwarsdoorsnede van de diversiteit in de Rotterdamse kunstscene. Part I van Wild Summer of Art is te bezoeken van 1 juli tot 31 juli. Part II is van 6 augustus tot 4 september. Beiden zijn gratis toegankelijk.

Sanne ten Brink (nieuwe directeur Brutus) over Wild Summer of Art: “Brutus zet Rotterdamse kunstenaars deze zomer in de spotlights. Er wordt groots uitgepakt!”

Wim Pijbes: “Wild Summer of Art wordt een zomerse ontdekkingstocht langs rijp en groen, langs kunstenaars van nu.”

BRUTUS, de locatie van Wild Summer of Art is uniek in zijn rauwe uitstraling. In deze Artist Driven Playground kunnen deelnemers naar eigen believen groots uitpakken. De samenstelling van Wild Summer of Art is in handen van een curatorenteam onder leiding van Piet de Jonge, (voormalig conservator van het Van Abbemuseum, Museum Boijmans Van Beuningen en Museum Kröller-Müller), Jessy Koeiman (curator Collectief Leren, Kunstinstituut Melly) en Liesbeth Bik (beeldend kunstenaar en curator). De curatoren zijn geadviseerd door twaalf professionele scouts, die kunstenaars hebben aangedragen wat geresulteerd heeft in een breed samengesteld geheel.

Curatoren team over de tentoonstelling: “Het gebeurt niet vaak dat de energie, het werk, en de artistieke intelligentie van zovelen op één locatie bij elkaar te zien is. Het ecosysteem van de stad wordt weerspiegeld en tastbaar in deze tentoonstelling. En: misschien nog wel belangrijker, kunstenaars zien elkaar ook.”

Opening Wild Summer of Art vrijdag 1 juli
Een grote tentoonstelling vraagt natuurlijk om een grootse opening. Een feest waarop geproost, gepraat en gedanst kan worden. Na een woord van de nieuwe Brutus directeur Sanne ten Brink en het curatoren team, gaat kunstenaar Sachia Pereira-Stolle het publiek voor door de ruimtes van Brutus met zijn Bloedbeer Parade. Deze optocht gaat uiteindelijk over in een wonderlijk openingsritueel. Daarna is de tentoonstelling officieel geopend voor publiek. Muziek wordt verzorgd door Move Around Sound.

Opening Part I — vrijdag 1 juli vanaf 19:30
Wild Afterparty — vrijdag 1 juli vanaf 23:00 bij Club Bit
Part I — 1 juli t/m 31 juli | open donderdag t/m zondag

Opening Part II — zaterdag 6 augustus vanaf 19:30
Part II — 6 aug t/m 4 sep | open donderdag t/m zondag
Finissage - zondag 4 september vanaf 19:30

Wild Summer of Art is gratis te bezoeken.


Deelnemende kunstenaars Wild Summer of Art Part I
Alex Jacobs & Ellemiek Schoenmaker, Barbara Helmer, Cihad Caner, Daan den Houter, Dagmar Baumann, Daniella Wesseling, Donald Schenkel, Jacco Weener, Kathrin Wolkowicz, Alejandra Huerta, Fay Claassen, Esther Kokmeijer, Jakob Forster, Janis Dzirnieks, Amrith de Zoete, Angelica Falkeling, Bik van der Pol, Diederik Schneemann, Eveline Visser, Gyz La Rivière, Hans Bolleurs & Wendy van Santen, Herman Lamers, Heyer Thurnheer, Anastasia Shin, Karin Trenkel, Sachia Pereira-Stolle, Alaa Abu Asad, Angeniet Berkers, Anne Kolbe, Mia van der Burg, Anouk Griffioen, Anuli Croon, Charlotte Schleiffert, Fenneke Hordijk, Florian Braakman, Frank Stoks, Astrid de Pauw, Guus van Vugt, Hester Scheurwater, Inge Aanstoot, Boris van Berkum, Carina Hesper, Carolin Lange, Jan van de Pavert, Koes Staassen, Axel van der Kraan, Christine Saalfeld, Hans Wilschut, Dario D'Aronco, Elisa Strinna, Eva Krause, Alexandra Phillips, Guillem S. Arquer, Ilke Gers, Iratxe Jaio, Klaas van Gorkum, Johan Kleinjan, Halla Einarsdottir, Hillegon Brunt, Janine Schrijver, Joram Raaijmakers, Kamiel Verschuren, Dico Kruijsse, Frans Verschoor, Beatrice Waanders, Anique Weve, Jason Hendrik Hansma, Jeroen Kuster, Junghun Kim, Kari Robertson, Dirk van Lieshout, Jeanne Rombouts.

Persbericht Wild Summer of Art Part II
Nieuwe Rotterdamse tentoonstelling Wild Summer of Art geeft 180 makers carte blanche

Persberichten 2021


Merwaardige machinaties
Axel en Helena van der Kraan – Met de overzichtstentoonstelling Merkwaardige Machinaties viert AVL Mundo het oeuvre van

het Rotterdamse kunstenaarsechtpaar Axel van der Kraan (1949) en Helena van der Kraan-
Maazel (1940-2020). Twee Rotterdamse iconen die veel hebben betekend voor de

hedendaagse kunstwereld. Zij zijn de winnaars van de Brutus Award 2021.
Ruim vijftig jaar hebben Axel en Helena van der Kraan samen kunst gemaakt. Ze leerden
elkaar kennen op de prestigieuze kunstopleiding Ateliers ’63, nadat de van oorsprong
Tsjechische Helena ten tijde van de Praagse Lente in 1968 naar Nederland vluchtte.
Sindsdien werkten ze samen, waarbij ieders stijl altijd herkenbaar is geweest. Axel als
beeldhouwer, performancekunstenaar en graficus en Helena die uitgroeide tot een van de
belangrijkste fotografen van Nederland.
Merkwaardige Machinaties is de eerste tentoonstelling die een overzicht geeft van de
vroegste tot de laatste werken. Een aantal ervan, zoals ‘Wassende vrouw’ en ‘Sprekers en
klappers’ zijn speciaal voor deze gelegenheid gerestaureerd. De industriële, ongepolijste
tentoonstellingsruimten van AVL Mundo vormen de context voor een uitgebreide verkenning
van het parallelle universum van Axel en Helena van der Kraan. In de ruimtes creëren ze
een wereld vol unieke, autonome, gewaagde, stoere beelden en kunstwerken, gemaakt van
ruwe materialen zoals onbewerkt hout en schroot. De werken vertellen het verhaal van een
wereld die lelijk kan worden als er geen ruimte blijft voor het individuele, het afwijkende, het
unieke en onherhaalbare.
Centraal in het werk staat een grondig wantrouwen tegenover Kafkaëske bureaucratische en
commerciële machten. Hun oeuvre schetst een samenleving die bepaald wordt door routines
en regels, waaruit al het menselijke lijkt te zijn verdwenen, en waarin het individu niets te
kiezen heeft. Daarmee preludeert het op de actuele maatschappelijke zorg over alwetende
informatietechnologie, gestuurd door algoritmes en big data, waarmee bedrijven en
overheden ons

de nieuwe cultuurmagneet van Rotterdam
AVL Mundo wordt Brutus – Rotterdam, 6 december 2021


Vanaf 2022 gaat AVL Mundo als kunstinstelling verder onder de naam Brutus om zo door te groeien tot de nieuwe cultuurmagneet van Rotterdam. Dé plek waar kunst is te zien die confronteert, ontwricht en prikkelt. Iedereen is een insider, dat is de visie van Brutus. Werk van grote namen uit de internationale kunstwereld worden afgewisseld met nog te ontdekken talent en alle kunstdisciplines komen voorbij: van sculptuur tot performance, van tekening tot video. Brutus biedt ruimte aan makers door carte blanche te geven, solotentoonstellingen te presenteren en bijzondere samenwerkingen aan te gaan. Op 28 januari opent Brutus met nieuw werk van L.A. Raeven, een presentatie van jong talent Alexandra Phillips en een installatie van Atelier Van Lieshout.

Openingsprogramma
Eind januari opent Brutus de deuren met drie solotentoonstellingen. Het kunstenaarsduo L.A. Raeven presenteert ‘What did I do wrong?’. In deze video-performance is een bende van jonge meisjes te zien die de maatschappij terroriseren omdat ze niet langer in het keurslijf willen dat de samenleving hen oplegt. Dit nieuwe werk is een aanklacht tegen de steeds preutser wordende samenleving en in het bijzonder wil het taboedoorbrekend zijn rondom het fenomeen menstruatie.


De obsessie met het alledaagse ligt ten grondslag aan het werk ‘Dogs can smell dogs’ van opkomend talent Alexandra Phillips. In deze installatie van sculpturen, tekeningen en video’s onderzoekt de jonge kunstenaar de dagelijkse badrituelen. Kenmerkend voor haar werk is het gebruik van alledaagse voorwerpen van tupperware, plastic en schuimverpakkingen. Door de materialen niet te transformeren, maar hun intrinsieke eigenschappen optimaal te gebruiken, toont Phillips ons hun onvoorziene potentie en aantrekkingskracht.

Atelier Van Lieshout presenteert een installatie die voortbouwt op de recente werken ‘EHBO’ en ‘Sacrifice’ uit 2021. In deze werken staat het maakbaarheidsideaal centraal en wordt de confrontatie met het leven aangegaan: het falen, de triomf en de onvermijdelijke nevenschade.

Brutus
Per 2022 wordt Brutus in het leven geroepen. De nieuwe naam markeert een volgende fase in de ontwikkeling van deze nieuwe kunstinstelling onder leiding van de nieuwe directeur Hanneke Beynen. AVL Mundo zal als stichting onafhankelijk voortbestaan met de doelstellingen waarvoor het in 2008 is opgericht. Alle publieksactiviteiten gaan door onder de naam Brutus. Met een doorlopende programmering van tentoonstellingen en activiteiten is Brutus een verrijking van het culturele aanbod met internationale aantrekkingskracht in het opkomende Merwe-Vierhavengebied (M4H) in Rotterdam.

In het nieuws 2022


Havenloods:
Joep van Lieshout en zijn plannen met Brutus: ‘Ik wil alles groots en meeslepend’
De telegraaf over Obsessions:
Confronterende beelden van L.A. Raeven in Brutus Rotterdam
De volkskrant:
In expositiecentrum Brutus krijgen kunstenaars carte blanche om de ruimte naar hun hand te zetten – Sarah van Binsbergen 9 maart 2022
Rotterdam Art Week:
#ASK Joep van Lieshout
Havenloods over Nothing But The Truth
Eerbetoon aan het vrije woord en vermoorde journalist Anna Politkovskaja in kunstcentrum Brutus
Trouw:
Van atelier tot kunstbuurt Brutus. Joep van Lieshout deelt zijn visie: ‘Kunst is niet alleen voor de happy few’
Volkskrant: weekendtip
RTV Rijnmond:
Als Rotterdam Brutus woonplan niet wil, ga ik naar Amsterdam
Volkskrant:
De wereld van Van Lieshout is vrolijk, vreemd en verontrustend: ‘Ik doe het ook om er onsterfelijk mee te worden’
In de Buurt:
Rauw museum in de Rotterdamse haven: Joep van LIeshout over zijn nieuwe Brutus
Volkskrant:
De koning proost met Poetin naast de kist van Anna Politkovskaja: het werk van Peter Koole is pijnlijk actueel
Artez writing: L.A. Raeven en de grenzen van performance art
Havenloods over Wild Summer of Art:
Eerste editie Wild Summer of Art toont 180 Rotterdamse kunstenaars
Ad Rotterdam:
Inbrekers stelen (designer)kleding

In het nieuws 2021


Fake Me Hard at AVL Mundo, Rotterdam
Between hopeful digitisation and dystopian fantasy – Ambitious and at times baffling, Fake Me Hard manages to provide the public with a dazzling selection of varied works. What matters most is not how you respond to them, but what you do with your feelings of hopelessness, frustration, and/or excitement when you come out of the exhibition into a technologically mediated world in crisis.

You enter and immediately get sucked in. You can’t explain how it happened, but now you are here. Where will you go? How will you get out? Fake Me Hard is one of those exhibitions that flourishes thanks to the venue: the sheer size and volume of the former harbour warehouse AVL Mundo in Rotterdam is perhaps one of the only locations around town able to contain such a large-scale project.

Spacious rooms host the works of over 40 artists, but do not swallow them. Instead, they provide an eerie and productive backdrop: in these dark halls, viewers are confronted with meditations on algorithms and artificial intelligence. However, after this initial encounter there is not much room left for further contemplation. The sensory overload kicks in, and there seems to be no way out. It is dark and all-encompassing, an intentional allegory to the effects of technology that construct contemporary and future realities.

In het nieuws 2020


AD: Bij Van Lieshout is 'de mens' het uitje