Let’s Get Physical was een tentoonstelling die het dynamische en bloeiende industriële Merwe-Vierhavengebied in het westen van Rotterdam aantoonde. Het was daarnaast een viering van de herwonnen vrijheid om buiten te zijn, samen te zijn en fysiek actief te zijn.
Let's Get Physical begon bij het AVL Mundo Sculpture Park dat als thuisbasis diende met een revolutionaire installatie, De Technocraat (2003), een complex besloten circuit van voedsel, alcohol, uitwerpselen en energie, waarin het afval van de mensheid - en de mens zelf - wordt gebruikt als grondstof voor de productie van biogas. Aanvullende werken waren in de hele tentoonstelling relevant voor het dialoog dat verteld werd op de twaalf deelnemende locaties: Weelde, Floating Farm, Keilecafé, Keilepand, De Voedseltuin, Keilewerf, Stichting Dakpark, The Lee Towers, CrossFit Nultien en andere locaties in de openbare ruimte. Verspreid over al deze locaties waren de volgende kunstwerken te bewonderen: de BarRectum, de Alcoholator, de Autocomposter, de Arschmänner, de Fermenting vessel with man, The Cube, de Exrementus megalomanus, de Foodreaktor, de Helpers, Der Kuss, de Invisible hand, The Sower, Family, de Horn of plenty, de Panta Rhei, de Weltmeister, de Power hammer, de Steam hammer house, de Pantokrator, de Statistocrat, de Welness skull, de Philosopher, de Waterwagon, Le Foot, de Tree of Life, de AVL Man waving, de Big Boiler, de utopia, de Vice, de Buffel, de Darwin, de Milkman en als laatste de Kiss. Ieder kunstwerk heeft een dieper liggende boodschap die aansluit bij de vraagstukken in kwestie.
Het werk van Atelier Van Lieshout onderzoekt kritische vraagstukken van onze tijd. Van dierenwelzijn in de bio-industrie tot onze destructieve landbouwpraktijken; de organisatie van een samenleving gericht op hoogwaardige productie-efficiëntie en steeds toenemende consumptie; levenscycli en de dood. Constant is er spanning tussen samenleving en het systeem, het individu versus het grotere geheel. Het werk van Atelier Van Lieshout ademt tegelijkertijd vrolijk cynisme en pessimistisch utopisme.
Verloop van de opening:
Als opening van de tentoonstelling organiseerden AVL Mundo en Brutus een vernissage. Hierbij deed de zon geweldig mee en de bezoekers tevens nog meer. Het was een geslaagde opening van de beeldenroute die verademing en plezier bood in zware tijden met veel maatregelen. Zo’n 30 kunstwerken van Atelier Van Lieshout waren over 13 locaties in het M4Hgebied geplaatst. Elke locatie toonde een kunstwerk dat paste in de omgeving, zoals De Melkman bij de Floating Farm. De beeldenroute legde hierdoor aandacht op de verborgen parels in het M4H-gebied. Een gebied dat bekend staat om zijn grensverleggende pioniers, innovatie en creatieve ontwikkelingen. Van horecagelegenheden tot sportscholen tot high-end lofts in deze mooie haven. Tijdens het wandelen door Let’s Get Physical kwam je de bijzondere diversiteit tegen.
Let's Get Physical begon bij het AVL Mundo Sculpture Park dat als thuisbasis diende met een revolutionaire installatie, De Technocraat (2003), een complex besloten circuit van voedsel, alcohol, uitwerpselen en energie, waarin het afval van de mensheid - en de mens zelf - wordt gebruikt als grondstof voor de productie van biogas. Aanvullende werken waren in de hele tentoonstelling relevant voor het dialoog dat verteld werd op de twaalf deelnemende locaties: Weelde, Floating Farm, Keilecafé, Keilepand, De Voedseltuin, Keilewerf, Stichting Dakpark, The Lee Towers, CrossFit Nultien en andere locaties in de openbare ruimte. Verspreid over al deze locaties waren de volgende kunstwerken te bewonderen: de BarRectum, de Alcoholator, de Autocomposter, de Arschmänner, de Fermenting vessel with man, The Cube, de Exrementus megalomanus, de Foodreaktor, de Helpers, Der Kuss, de Invisible hand, The Sower, Family, de Horn of plenty, de Panta Rhei, de Weltmeister, de Power hammer, de Steam hammer house, de Pantokrator, de Statistocrat, de Welness skull, de Philosopher, de Waterwagon, Le Foot, de Tree of Life, de AVL Man waving, de Big Boiler, de utopia, de Vice, de Buffel, de Darwin, de Milkman en als laatste de Kiss. Ieder kunstwerk heeft een dieper liggende boodschap die aansluit bij de vraagstukken in kwestie.
Het werk van Atelier Van Lieshout onderzoekt kritische vraagstukken van onze tijd. Van dierenwelzijn in de bio-industrie tot onze destructieve landbouwpraktijken; de organisatie van een samenleving gericht op hoogwaardige productie-efficiëntie en steeds toenemende consumptie; levenscycli en de dood. Constant is er spanning tussen samenleving en het systeem, het individu versus het grotere geheel. Het werk van Atelier Van Lieshout ademt tegelijkertijd vrolijk cynisme en pessimistisch utopisme.
Verloop van de opening:
Als opening van de tentoonstelling organiseerden AVL Mundo en Brutus een vernissage. Hierbij deed de zon geweldig mee en de bezoekers tevens nog meer. Het was een geslaagde opening van de beeldenroute die verademing en plezier bood in zware tijden met veel maatregelen. Zo’n 30 kunstwerken van Atelier Van Lieshout waren over 13 locaties in het M4Hgebied geplaatst. Elke locatie toonde een kunstwerk dat paste in de omgeving, zoals De Melkman bij de Floating Farm. De beeldenroute legde hierdoor aandacht op de verborgen parels in het M4H-gebied. Een gebied dat bekend staat om zijn grensverleggende pioniers, innovatie en creatieve ontwikkelingen. Van horecagelegenheden tot sportscholen tot high-end lofts in deze mooie haven. Tijdens het wandelen door Let’s Get Physical kwam je de bijzondere diversiteit tegen.