Alles wat gebouwd is, zal vroeg of laat instorten, verkruimelen en ophouden te bestaan. De producten van het scheppend vermogen zijn per definitie tijdelijk. Toch kunnen ze blijvende veranderingen teweegbrengen in de natuurlijke omgeving, het leven van mensen en de manier waarop we de geschiedenis ontwerpen en herontwerpen.

In BUILT, samengesteld door Maxwell Wolf van de New Yorkse New Canons, onderzoeken Smith en Malekoff de invloed van geweld en vergankelijkheid op het lichaam en de gebouwde omgeving. Met hun architecturale video-installaties verleggen ze de grenzen van videokunst en laten ze het onderscheid tussen kunstenaar, archivaris en documentairemaker vervagen.

De werken in BUILT waren eerder te zien in veelgeprezen presentaties samengesteld door Wolf. De presentatie NO Gyal Can Test (New York 2020, Detroit 2021), waar het werk Queens Street onderdeel van was, geldt als de doorbraak van Smith als kunstenaar. Het bracht hem veel lof van de pers zoals Artforum, Frieze, Garage, W, NYT Style en The New York Times.
In de tentoonstelling zien we ook Malekoffs grootste project tot nu toe, Forever and Forever (New York 2022). Deze enorme video-installatie was afgelopen jaar te zien in een verlaten ruimte diep gelegen in het Rockefeller Center in Manhattan. New York Times typeerde het kunstwerk als “channel surfing the Apocalypse”.

7 oktober t/m 20 november
donderdag t/m zondag: 12.00 tot 18.00 uur
vrijdagavond: 18.00 tot 21.00 uur.
Tickets €8 / Combiticket met IABR €10 / CJP/Rotterdampas/Vrijdagavond €5
We are Public €0
Detail Queens Street 2020, Akeem Smith 2022, Courtesy of Luma Westbau
Detail Queens Street 2020, Akeem Smith 2022, Courtesy of Luma Westbau

Brutus

BUILT is een expositie in Brutus, een van de grootste tentoonstellingsruimtes voor hedendaagse kunst in Nederland. Met zijn ongepolijste ruimtes en minimum aan randvoorwaarden is Brutus anders dan alle andere, meer conventionele expositieruimtes: een speeltuin voor kunstenaars die grenzen opzoeken. Brutus is daarmee uitermate geschikt voor het werk van Smith en Malekoff, dat groot en rauw is, moeiteloos disciplines en stijlen vermengt, en zijn ambities niet onder stoelen of banken steekt. Naast de werken van de Amerikaanse kunstenaars is er ook aandacht voor Nederlandse makers. Zo is het video-werk Cage van Atelier Van Lieshout te zien (lees hier meer). En toont Brutus Award-winnaar van 2022 Wapke Feenstra diverse werken.
Preview from Queens Street - Courtesy Akeem Smith

Tommy Malekoff

Het werk van Tommy Malekoff, dat bijna volledig buiten het atelier ontstaat, is een voortdurende, poëtische meditatie over menselijk ingrijpen in de gebouwde omgeving en de natuurlijke wereld. Brutus toont Forever and Forever, zijn meest ontnuchterende en confronterende werk over dit onderwerp tot nu toe. Deze video-installatie bestaat uit zes grote schermen die als een ondoordringbaar fort zijn opgesteld. De oneindige herhaling van de beelden is onheilspellend en hypnotiserend. Ze zijn gedurende twee jaar door de kunstenaar vastgelegd in de Everglades-regio in het zuiden van Florida, een rauwe en bijna prehistorisch aandoende wildernis waar desalniettemin overal zichtbare sporen van menselijk handelen te vinden zijn. Suikerrietvelden branden met hectares tegelijk, exotische banyanbomen doemen als dinosaurussen op in het landschap en het leefgebied van zeekoeien wordt verwarmd door afvalwater van kolengestookte elektriciteitscentrales.

Akeem Smith

Akeem Smith (1991) genoot als stylist en ontwerper al faam in de modewereld toen hij twee jaar geleden zijn debuut maakte als kunstenaar met de tentoonstelling No Gyal Can Test, die hem lovende kritieken opleverde in onder andere The New York Times, Frieze, W, Artforum en Garage. Smith schetst met dit zeer persoonlijke project zijn jeugd in het New York en Jamaica van de jaren 1980 tot 2000. Het werk is gebaseerd op een enorm archief van foto's en VHS-videobanden die hem door familie, vrienden en sleutelfiguren uit de dancehall-gemeenschap zijn toevertrouwd.

In Queens Street kaart Smith thema's aan als consumentisme, sociale mobiliteit, racisme en de vergankelijkheid van het collectieve geheugen. Door een monumentale reliekschrijn te bouwen die doet denken aan vervallen gebouwen uit de binnenstad van Kingston, ontsluit de kunstenaar herinneringen in een materieel landschap van zinkplaten, zeildoek en hergebruikt hout. De video toont originele kleding die gemaakt is door OUCH, het legendarische atelier en zeskoppige modecollectief onder leiding van Smith's grootmoeder. Het optreden van OUCH in nieuwsprogramma Morning Time in 1994 en hun catwalkdebuut in het Pegasus Hotel in 1995 behoren tot de vroegste jeugdherinneringen van de kunstenaar. Met de hulp van Ashland Mines, die de betoverende soundtrack van de video componeerde, dirigeert Smith een trage ouverture die de vrouwen uit zijn jeugd eert en het onvermijdelijke verraad van het efemere geheugen oproept.
Mede mogelijk gemaakt door:
Stichting Hartwig Foundation, Gemeente Rotterdam & Kaapse Brouwers