Geëxposeerd op het Cranium:
Impressions (2017)
Beeldend kunstenaar Kevin van Braak traceerde de rol van zijn Indonesische grootvader in de Nederlandse koloniale militaire actie - in Nederland bekend als politionele acties en in Indonesië als Nederlandse militaire agressies - en zijn daaropvolgende gevangenschap door de Japanners tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na uitgebreid archiefonderzoek en interviews met overlevenden en hun familieleden reisde Van Braak in de voetsporen van zijn grootvader naar Singapore, Thailand, Cambodja, Vietnam en Indonesië. Een van de werken die hieruit voortkwam is Impressions, een serie batiks - een traditionele Indonesische techniek - op zijde en papier.
History is made of different shades of grey (2009-heden)
History is made of different shades of grey speelt met de gevoelens en associaties die ontstaan wanneer we geconfronteerd worden met beladen objecten. Kevin van Braak reconstrueerde acht bureaus die ooit toebehoorden aan beruchte politieke leiders: Stalin, Tito, Mussolini, Franco, Hitler, Mao, Nixon en Suharto. De werken zijn bedekt met een grijze rubberen coating, waardoor ze een uniforme uitstraling krijgen. De bureaus die in deze tentoonstelling te zien zijn, zijn replica’s van exemplaren die ooit eigendom waren van Franco, Mussolini, Stalin and Tito waren.
Zodra duidelijk wordt aan wie deze objecten toebehoorden, verliezen ze hun neutraliteit en raken ze onlosmakelijk verbonden met de daden van hun eigenaren.
De globe van lood en metaal is gebaseerd op het originele exemplaar in Hitlers kantoor in de Nieuwe Rijkskanselarij. Deze globe verwierf bekendheid toen Charlie Chaplin ernaar refereerde in The Great Dictator (1940). Chaplin transformeerde de globe tot een gigantische strandbal om Hitlers streven naar wereldheerschappij op de hak te nemen.
Rivoluzione Fascista (2010-2025)
De negentien letters van Rivoluzione Fascista maken deel uit van een serie werken van Kevin van Braak over fascistische architectuur in Italië. Ze zijn afgeleid van de langere zin Mostra della Rivoluzione Fascista, die werd gebruikt op de gevel van een tentoonstelling in 1932 ter ere van Mussolini’s fascistische revolutie. De dictator bouwde regelmatig decorstukken voor propagandadoeleinden. Van Braak’s houten letters weerspiegelen de typografie van de jaren dertig. Op hun plek in Disco Inferno staan de letters klaar om herbruikt te worden, mocht het fascisme opnieuw opkomen. Het werk suggereert een voelbare dreiging aan de randen van het wereldtoneel—een dreiging die sneller kan terugkeren dan we misschien denken.
Impressions (2017)
Beeldend kunstenaar Kevin van Braak traceerde de rol van zijn Indonesische grootvader in de Nederlandse koloniale militaire actie - in Nederland bekend als politionele acties en in Indonesië als Nederlandse militaire agressies - en zijn daaropvolgende gevangenschap door de Japanners tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na uitgebreid archiefonderzoek en interviews met overlevenden en hun familieleden reisde Van Braak in de voetsporen van zijn grootvader naar Singapore, Thailand, Cambodja, Vietnam en Indonesië. Een van de werken die hieruit voortkwam is Impressions, een serie batiks - een traditionele Indonesische techniek - op zijde en papier.
History is made of different shades of grey (2009-heden)
History is made of different shades of grey speelt met de gevoelens en associaties die ontstaan wanneer we geconfronteerd worden met beladen objecten. Kevin van Braak reconstrueerde acht bureaus die ooit toebehoorden aan beruchte politieke leiders: Stalin, Tito, Mussolini, Franco, Hitler, Mao, Nixon en Suharto. De werken zijn bedekt met een grijze rubberen coating, waardoor ze een uniforme uitstraling krijgen. De bureaus die in deze tentoonstelling te zien zijn, zijn replica’s van exemplaren die ooit eigendom waren van Franco, Mussolini, Stalin and Tito waren.
Zodra duidelijk wordt aan wie deze objecten toebehoorden, verliezen ze hun neutraliteit en raken ze onlosmakelijk verbonden met de daden van hun eigenaren.
De globe van lood en metaal is gebaseerd op het originele exemplaar in Hitlers kantoor in de Nieuwe Rijkskanselarij. Deze globe verwierf bekendheid toen Charlie Chaplin ernaar refereerde in The Great Dictator (1940). Chaplin transformeerde de globe tot een gigantische strandbal om Hitlers streven naar wereldheerschappij op de hak te nemen.
Rivoluzione Fascista (2010-2025)
De negentien letters van Rivoluzione Fascista maken deel uit van een serie werken van Kevin van Braak over fascistische architectuur in Italië. Ze zijn afgeleid van de langere zin Mostra della Rivoluzione Fascista, die werd gebruikt op de gevel van een tentoonstelling in 1932 ter ere van Mussolini’s fascistische revolutie. De dictator bouwde regelmatig decorstukken voor propagandadoeleinden. Van Braak’s houten letters weerspiegelen de typografie van de jaren dertig. Op hun plek in Disco Inferno staan de letters klaar om herbruikt te worden, mocht het fascisme opnieuw opkomen. Het werk suggereert een voelbare dreiging aan de randen van het wereldtoneel—een dreiging die sneller kan terugkeren dan we misschien denken.