Non-functionaliteit, originaliteit en authenticiteit zijn de heilige drie-eenheid van de kunst. De tentoonstelling 'I Am Not An Artist' laat zien hoe Atelier Van Lieshout de afgelopen decennia deze fundamenten stelselmatig heeft ondermijnd en de definitie van kunst heeft herschreven.
'I Am Not An Artist' toont stapelingen van 3500 bierkratten en vele honderden betonnen stoeptegels: een
herneming van Van Lieshouts vroege sculpturen die een logische optelsom zijn van standaardproducten, modulaire maatsystemen en toeval. Een nieuw computer gegenereerd werk laat de honderdduizenden combinaties van kratstapelingen zien die mogelijk zijn binnen deze ruimte. Daarnaast is een zaal gevuld met de hard-edge en soft-edge meubelen waarmee Van Lieshout gebruikswaarde toevoegde aan zijn werk. Deze generiek vormgegeven tafels, kasten, wasbakken en keukens werden geproduceerd door Atelier Van Lieshout, een bedrijf dat op maat gesneden oplossingen biedt voor alledaagse problemen.
De vroege werken vormen een nog altijd relevant scharnierpunt in Joep van Lieshouts 40-jarige loopbaan. Hoewel zijn oeuvre enorm is geëvolueerd, morrelt de kunstenaar nog steeds aan de grenzen en invulling van kunst, ethiek, vooruitgang en repressie.
'I Am Not An Artist' toont stapelingen van 3500 bierkratten en vele honderden betonnen stoeptegels: een
herneming van Van Lieshouts vroege sculpturen die een logische optelsom zijn van standaardproducten, modulaire maatsystemen en toeval. Een nieuw computer gegenereerd werk laat de honderdduizenden combinaties van kratstapelingen zien die mogelijk zijn binnen deze ruimte. Daarnaast is een zaal gevuld met de hard-edge en soft-edge meubelen waarmee Van Lieshout gebruikswaarde toevoegde aan zijn werk. Deze generiek vormgegeven tafels, kasten, wasbakken en keukens werden geproduceerd door Atelier Van Lieshout, een bedrijf dat op maat gesneden oplossingen biedt voor alledaagse problemen.
De vroege werken vormen een nog altijd relevant scharnierpunt in Joep van Lieshouts 40-jarige loopbaan. Hoewel zijn oeuvre enorm is geëvolueerd, morrelt de kunstenaar nog steeds aan de grenzen en invulling van kunst, ethiek, vooruitgang en repressie.