Traces We Keep
Tijdens deze derde editie van Wild Summer of Art vormt het gebouw van Brutus zelf het vertrekpunt van de tentoonstelling. De sporen van het verleden, zichtbaar in de ruïnes en overblijfselen van het monumentale pand, vertellen meerdere verhalen. Ze herinneren aan wat ooit was, maar nodigen ook uit tot nieuwe interpretaties. De ruïnes van Brutus staan symbool voor wat voorbij is, maar ook voor wat had kunnen zijn. Ze vormen een plek waar verbeelding de ruimte krijgt en waar het verleden en de toekomst met elkaar in gesprek gaan. De kunstwerken reflecteren op wat achterblijft na een gebeurtenis, en hoe we met sporen van roerige tijden omgaan.
De tentoonstelling nodigt bezoekers uit om stil te staan bij vragen als "Wat nemen we mee uit het verleden?" en "Wat laten wij zelf achter voor de toekomst?" Zoals de Palestijnse dichter Mahmoud Darwish ooit zei: "Herinnering is het litteken van de geschiedenis." Precies dit litteken maken de exposerende kunstenaars zichtbaar. Niet alleen als iets pijnlijks, maar ook als een bron van inzicht, creativiteit en hoop.
Curatoren
Yannik Güldner (DE, 1996), woonachtig in Den Haag, is autodidact curator en programmeur. Zijn onderzoek richt zich op kruisingen tussen moderne en populaire cultuur. Naast zijn onafhankelijke praktijk heeft hij momenteel de leiding over de artistieke ontwikkelingen bij kunstenaarsgroep iii (instrument inventors initiative); iii is een door kunstenaars geleid community platform dat nieuwe interdisciplinaire artistieke praktijken ondersteunt die performance, technologie en de menselijke zintuigen verbinden.
Jeanette Bisschops, woonachtig in New York en Amsterdam, is onafhankelijk curator, researcher en schrijver. Eerder verrichtte zij curatoriële werkzaamheden bij Stedelijk Museum Amsterdam en New Museum, New York. Momenteel is zij verbonden aan Performa, de Biënnale die zich toelegt op het tonen van nieuw live performance werk door beeldende kunstenaars. Ook runt zij Performance Talks, een platform dat zich toelegt op gesprekken over performance.
WSoA Kunstenaars:
Aaryan Sinha, Adrian Kiss, Alaa Abu Asad, Alexandra Phillips, Angeliki Diakrousi, Anouk Kruithof, Benjamin Francis, Cemre Kara, Cihad Caner, AYO, Danae Io, Doris Kolpa, Elio Mazur, Feline Hjermind, Florian Braakman, Ilke Gers, Ines Borovac, Inez Vierdag, Jason Hendrik Hansma, Joost Vermeer, Juliette Lizotte, Katarina Jazbec, Liza Wolters, Lotus Rooijakkers, Mathieu Wijdeven & Mateo Vega, Meghan Clarke, Mel Chan, Mylan Hoezen, Nadim Choufi, Nanno Simonis, Noor Boiten, Puck Schot, Raziel Perin, Robert Glas, Ruben Kotkamp, Ruben Mols, Scott van Kampen Wieling, Theophile Blandet, Toon Fibbe, Ulufer Çelik, Vlada Predelina, Zalán Szakács en Zoë D’hont.
Speciaal voor deze editie creëren de volgende kunstenaars in commissie een werk voor de tentoonstelling: Elsemarijn Bruys & Loma Doom (Femke Dekker), Lana Mesic, TiSiTi (Tara Reece, Ceola Tunstall-Behrens en Tisa World). Heel bijzonder is dat het duo md-2 architects (Mahaut Dael and Michał Długajczyk) een complete scenografie maakt binnen Brutus. Zij doken in de geschiedenis van het Brutus-complex aan de Keileweg, een voormalige opslaghal voor scheepskettingen. Md-2 architects gebruikt deze historische kennis in de scenografie die het gebouw zullen overnemen.
Koop je kaartje hierboven:
Tijdens Wild Summer of Art hanteren we een speciaal entreebedrag, omdat we het belangrijk vinden dat deze tentoonstelling voor iedereen toegankelijk is. Als de richtprijs buiten je budget valt, betaal dan wat je kunt: koop een studententicket of haal een gratis toegangsbewijs bij onze ticketbalie.
Tijdens deze derde editie van Wild Summer of Art vormt het gebouw van Brutus zelf het vertrekpunt van de tentoonstelling. De sporen van het verleden, zichtbaar in de ruïnes en overblijfselen van het monumentale pand, vertellen meerdere verhalen. Ze herinneren aan wat ooit was, maar nodigen ook uit tot nieuwe interpretaties. De ruïnes van Brutus staan symbool voor wat voorbij is, maar ook voor wat had kunnen zijn. Ze vormen een plek waar verbeelding de ruimte krijgt en waar het verleden en de toekomst met elkaar in gesprek gaan. De kunstwerken reflecteren op wat achterblijft na een gebeurtenis, en hoe we met sporen van roerige tijden omgaan.
De tentoonstelling nodigt bezoekers uit om stil te staan bij vragen als "Wat nemen we mee uit het verleden?" en "Wat laten wij zelf achter voor de toekomst?" Zoals de Palestijnse dichter Mahmoud Darwish ooit zei: "Herinnering is het litteken van de geschiedenis." Precies dit litteken maken de exposerende kunstenaars zichtbaar. Niet alleen als iets pijnlijks, maar ook als een bron van inzicht, creativiteit en hoop.
Curatoren
Yannik Güldner (DE, 1996), woonachtig in Den Haag, is autodidact curator en programmeur. Zijn onderzoek richt zich op kruisingen tussen moderne en populaire cultuur. Naast zijn onafhankelijke praktijk heeft hij momenteel de leiding over de artistieke ontwikkelingen bij kunstenaarsgroep iii (instrument inventors initiative); iii is een door kunstenaars geleid community platform dat nieuwe interdisciplinaire artistieke praktijken ondersteunt die performance, technologie en de menselijke zintuigen verbinden.
Jeanette Bisschops, woonachtig in New York en Amsterdam, is onafhankelijk curator, researcher en schrijver. Eerder verrichtte zij curatoriële werkzaamheden bij Stedelijk Museum Amsterdam en New Museum, New York. Momenteel is zij verbonden aan Performa, de Biënnale die zich toelegt op het tonen van nieuw live performance werk door beeldende kunstenaars. Ook runt zij Performance Talks, een platform dat zich toelegt op gesprekken over performance.
WSoA Kunstenaars:
Aaryan Sinha, Adrian Kiss, Alaa Abu Asad, Alexandra Phillips, Angeliki Diakrousi, Anouk Kruithof, Benjamin Francis, Cemre Kara, Cihad Caner, AYO, Danae Io, Doris Kolpa, Elio Mazur, Feline Hjermind, Florian Braakman, Ilke Gers, Ines Borovac, Inez Vierdag, Jason Hendrik Hansma, Joost Vermeer, Juliette Lizotte, Katarina Jazbec, Liza Wolters, Lotus Rooijakkers, Mathieu Wijdeven & Mateo Vega, Meghan Clarke, Mel Chan, Mylan Hoezen, Nadim Choufi, Nanno Simonis, Noor Boiten, Puck Schot, Raziel Perin, Robert Glas, Ruben Kotkamp, Ruben Mols, Scott van Kampen Wieling, Theophile Blandet, Toon Fibbe, Ulufer Çelik, Vlada Predelina, Zalán Szakács en Zoë D’hont.
Speciaal voor deze editie creëren de volgende kunstenaars in commissie een werk voor de tentoonstelling: Elsemarijn Bruys & Loma Doom (Femke Dekker), Lana Mesic, TiSiTi (Tara Reece, Ceola Tunstall-Behrens en Tisa World). Heel bijzonder is dat het duo md-2 architects (Mahaut Dael and Michał Długajczyk) een complete scenografie maakt binnen Brutus. Zij doken in de geschiedenis van het Brutus-complex aan de Keileweg, een voormalige opslaghal voor scheepskettingen. Md-2 architects gebruikt deze historische kennis in de scenografie die het gebouw zullen overnemen.
Koop je kaartje hierboven:
Tijdens Wild Summer of Art hanteren we een speciaal entreebedrag, omdat we het belangrijk vinden dat deze tentoonstelling voor iedereen toegankelijk is. Als de richtprijs buiten je budget valt, betaal dan wat je kunt: koop een studententicket of haal een gratis toegangsbewijs bij onze ticketbalie.